De naam verklapt al waar het bij dit dieet omgaat: het versnellen van je metabolisme (stofwisseling). Het idee is dat je lichaam alle voeding omzet in energie en niet in de vetreserves opslaat.

Haylie Pomroy is de bedenkster van het metabolisme dieet. Zij schreef het boek “Het metabolisme dieet – slank in 28 dagen”. De theorie achter het versnellen van het metabolisme is de stofwisseling telkens opnieuw verrassen en enigszins in de war te brengen. Door voedingsgroepen af te wisselen wordt het lichaam gedwongen zich steeds aan te passen. Dit kost het lichaam meer energie dan in het geval waarbij het lichaam dagelijks dezelfde voeding krijgt. Hierdoor gaat het metabolisme omhoog waardoor je lichaam meer calorieën verbrand.

Het leuke van het metabolisme dieet is dat je lekkere dingen mag eten. Het nadeel is dat het een vrij tijdsintensief dieet is, je zal relatief veel tijd kwijt zijn voor de boodschappen en het bereiden van de maaltijden. Voorwaarde voor succes bij het metabolisme dieet is dat je je wel precies houdt aan de regels welke in dit dieet worden voorgeschreven.

De fasen van het metabolisme dieet

Bij het metabolisme dieet is de week opgedeeld in 3 fasen. Dit om het lichaam telkens opnieuw te kunnen verrassen en zodoende het metabolisme in een hogere versnelling te krijgen. In iedere fase van de week zijn andere voedingsgroepen toegestaan. Omdat voedingsgroepen met elkaar af te wisselen kan het lichaam niet wennen aan het verteren van een bepaalde voedingsgroep. Als het lichaam altijd dezelfde voeding binnen krijgt dan leert het lichaam op een zo efficiënt mogelijke manier deze voeding te verteren. Door de afwisseling wordt dit in de war gegooid en zal het lichaam meer energie nodig hebben bij het verteren van het voedsel.

Het metabolisme duurt minimaal 4 weken, gedurende deze 4 weken zal je dus 4×3 = 12 keer van voedingsgroepen wisselen. Afhankelijk van hoeveel je wilt afvallen om je streefgewicht te bereiken kan het metabolisme dieet na deze 4 weken verlengd worden.

Fase 1 van het metabolisme dieet

De week begint met fase 1 en deze fase duurt 2 dagen.
Het is de bedoeling dat je in deze fase helemaal geen vet eet. In deze fase mag je 5 maal per dag koolhydraten eten en op gezette tijdstippen mag je dit aanvullen met eiwitten. In deze fase mag je veel koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood en fruit eten.

Fase 2 van het metabolisme dieet

Fase 2 duurt ook 2 dagen. Wederom mag je geen vet eten en in plaats van koolhydraten mag je alleen eiwitten eten. Eiwitrijke voeding welke je mag eten zijn vlees, gevogelte, vis en eiwitten van plantaardige oorsprong. Het is niet toegestaan om in deze fase koolhydraten te eten.

Fase 3 van het metabolisme dieet

Fase 3 van het metabolisme duurt 3 dagen. Dit is de leukste fase van het dieet. Je mag 5 maal per dag eten waarbij de 3 macronutriënten allemaal op het menu staan. Er mag weer (gezond) vet gegeten worden en koolhydraten en eiwitten. In deze fase kan er weer lekker gekookt worden en er staan heerlijke recepten op het menu.

Metabolisme dieet recepten

De rode draad door de fasen van het metabolisme dieet

In iedere fase van het metabolisme dieet vormen groenten de basis. Heel veel groenten, welke op verschillende manieren geserveerd worden: gekookt, rauw, gestoofd of verwerkt in de soep. Afhankelijk van de fase mag je bepaalde soorten groenten wel of niet eten. Dit heeft te maken met de voedingswaarden welke de groenten hebben.

Kenmerken van het metabolisme dieet

Het metabolisme dieet past niet in een hokje zoals koolhydraatarm, eiwitrijk of vetvrij dieet. Als we het metabolisme dieet in een hokje zouden moeten plaatsen dan zou het metabolisme dieet het beste in het hokje van gezonde diëten passen. Dit mede dankzij de groenten welke als rode draad door de fasen van het dieet lopen. Maar ook dankzij de filosofie achter het metabolisme dieet, het is de bedoeling dat je (weer) leert genieten van voedsel wat vers bereid is. Je leert dat gezond ook lekker kan zijn en het geleerde kan je na het beëindigen van het dieet gaan toepassen op je eetpatroon. Door het geleerde (over lekkere, verse en gezonde voeding) toe te gaan passen, en niet terug te vallen in je oude eetgewoonten, voorkom je dat je na het volgen van dit dieet weer aankomt.

Door afscheid te nemen van eten uit een verpakking en te kiezen voor vers bereid voedsel neem je afscheid van suikers, geraffineerde koolhydraten, te veel zout, smaakversterkers en conserveringsmiddelen. Het eten van pure en verse voeding zorgt ervoor dat je hormoonhuishouding weer in balans komt waardoor het veel eenvoudiger is om op gewicht te blijven. Bovendien is het veel beter voor je algehele gezondheid.

Het metabolisme dieet in combinatie met sport

Om het metabolisme verder te versnellen kan je het metabolisme combineren met sport. Het metabolisme dieet schrijft voor dat je niet te intensief gaat sporten. Het is bij het metabolisme dieet de bedoeling dat je lichaam ontstresst, niet alleen van ongezonde voeding maar ook van te zware belastingen.
Omdat de voeding die je in de verschillende fasen van het metabolisme dieet steeds wisselt is het goed om je sportactiviteiten daarop aan te passen.

In de eerste fase moet je veel koolhydraten eten, daarom kan je in de eerste fase het beste een uithoudingssport of intervaltraining doen. Je lichaam heeft in deze fase door de grote hoeveelheden koolhydraten genoeg energie om dit soort trainingen te doen.

In de tweede fase staan er eiwitten op het menu. Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren. In de tweede fase kan je daarom het beste krachttraining doen. Door het grote aanbod van eiwitten in je voeding kunnen je spieren goed herstellen na de training.

De derde fase van het metabolisme is gericht op het wegnemen van stress. Als je gaat sporten in deze fase dan kan je het beste iets doen wat voor ontspanning zorgt, zoals het beoefenen van yoga.

 

Comments are closed.

Post Navigation