crash dieetWe kennen allemaal wel de druk: even snel wat kilo’s verliezen voor volgende week of volgende maand. Het kan zijn dat jij momenteel op zoek bent naar een manier om snel gewicht te verliezen. Indien je snel resultaat wenst, is een crash dieet zeker geschikt voor jou. In dit artikel uitgebreid aandacht voor het volgen van een crash dieet.

 

Wat is een crash dieet?

In korte tijd veel kilo’s kwijt. Dat is het doel van een crash dieet. Het is een dieet waarbij je op korte termijn veel resultaat wil zien. Het dieet past zich daarop aan, want je zal veel minder eten dan je normaal doet. Daarmee beperk je de inname van calorieën en koolhydraten en zul je zeker snel afvallen. Wanneer je daarbij ook nog intensief gaat bewegen, zal er nog meer effect zijn. Dus heb jij een reden om volgende week of over een paar weken veel afgevallen te zijn? Overweeg dan een crash dieet te volgen.

 

Opbouw van een crash dieet

Er zijn verschillende crash diëten op het internet te vinden. Maar de meeste crash diëten hanteren toch de manier waarop je het minste aan vetten en koolhydraten binnenkrijgt. Gedurende het dieet eet je zo min mogelijk. Je halveert je maaltijden en zorgt ervoor dat ongezonde tussendoortjes verdwijnen of vervangen worden door gezondere snacks. Om de zoveel dagen heb je een rustdag, waarop je weer gewoon eet.

 

Hoe werkt het crash dieet?

Doordat je lichaam weinig calorieën of koolhydraten binnenkrijgt, zal het aanspraak gaan doen op je vetreserves. Dat is het vet waar je van af wilt (de reden dat je bent gaan afvallen). Je vetreserves komen voort uit energie die je lichaam niet nodig had en dus heeft opgeslagen. Een vrouw heeft op een dag 2.000 calorieën nodig en een man 2.500. Iedere calorie meer wordt omgezet in lichaamsvet en opgeslagen voor als het een keer nodig is. Door met een crash dieet die behoefte op te wekken, worden de vetreserves ook omgezet in energie en verdwijnen ze dus.

 

Sneller effect?

Wil je nog sneller effect? Dan is het zaak om niet alleen minder te gaan eten, maar ook meer (veel meer!) te gaan bewegen. Ga hardlopen, joggen of doe oefeningen in de sportschool. Hoe intensiever, hoe beter (verkies krachttraining boven tennis), maar overdrijf het niet. Het laatste wat je wilt is nu een blessure oplopen! Eventueel kun je in een sportschool om advies of personal coaching vragen. Zo weet je zeker dat je op de juiste manier je vet verbrandt en aan je conditie werkt.

 

Effecten op de langere termijn

Het moet nadrukkelijk gezegd worden dat een crash dieet vooral effect heeft op de korte termijn. Je streeft binnen nu en enkele dagen naar vetverlies en met een crash dieet is dat te bewerkstelligen. Maar op de langere termijn zal een crash dieet niet werken. Je vervalt na het behalen van je streefgewicht al snel weer in oude patronen en gewoontes en zult zien dat de kilo’s er snel weer aan zitten. Wil je dus op langere termijn ook effect van je inspanning? Kies dan voor een dieet dat daarbij aansluit.

Comments are closed.

Post Navigation