Je lekker voelen in je lijf is van groot belang voor je gevoel van welbevinden en een gezond gewicht speelt hier een belangrijke rol bij. Zou je wel wat af willen vallen, maar heb je geen zin om honger te lijden of je gewone maaltijden te vervangen door shakes? Misschien is het DASH dieet dan wat voor je! In dit artikel lees je wat dit dieet voor je kan betekenen.

 

DASH DieetPopulair in Amerika

In Amerika zijn experts zeer lovend over het DASH dieet, maar de voordelen ervan lijken in Nederland nog niet echt te zijn doorgedrongen. De letters DASH staan voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het woord ‘hypertension’ betekent bloeddruk en dat maakt eigenlijk meteen duidelijk dat het dieet niet zozeer bedoeld is om gewicht te verliezen, maar meer om te zorgen voor een gezonde bloeddruk. Maar klik dit artikel nu niet meteen weg: je kunt met dit dieet wel degelijk afvallen! Als je een tijdje op een slimme manier met dit dieet aan de slag gaat, leer je jezelf een supergezond voedingspatroon aan en val je nog af ook!

 

Voor een gezonde bloeddruk

Omdat een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten grote gezondheidsrisico’s vormen, vroeg de Amerikaanse overheid artsen een dieet te ontwikkelen dat draait om het verlagen van de bloeddruk. De uitkomst hiervan was het DASH dieet, dat nu zo’n tien jaar bestaat. Het dieet staat vooral voor een beperkte inname van zout, omdat dit veel beter is voor je bloeddruk. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je, in de vorm van groente en fruit, juist méér kalium binnenkrijgt, dat ervoor zorgt dat effecten van zout in je lichaam minder worden.

 

Ontwikkel een gezond eetpatroon

Volgens het DASH dieet moet je vrij veel (magere) zuivelproducten en granen eten: allebei in grote hoeveelheden niet per se een goede keuze als je af wilt vallen. Toch kan het dieet een goed uitgangspunt zijn als je gewicht wilt verliezen. Je ontwikkelt er een verantwoord eetpatroon mee doordat je weinig verzadigde vetten eet (harde boter, rood vlees, gefrituurde producten, koek en snoep). Gezonde en zoveel mogelijk onbewerkte producten als groente, fruit, peulvruchten, vis, noten en zaden eet je juist volop.

 

Afvallen als gunstig bijeffect

Als je kiest voor het DASH dieet, werk je in de eerste plaats aan een gezonde bloeddruk en een verantwoord cholesterolgehalte. Voor veel mensen is het dieet, ondanks de relatief grote hoeveelheden zuivel en granen, al een hele verbetering ten opzichte van hun oude eetpatroon. Wil je ook afvallen met dit dieet? Pas dan de hoeveelheden granen en zuivel gewoon aan en je zult zien dat je met het DASH dieet ook prima gewicht kwijt kunt raken!

 

Comments are closed.

Post Navigation