Wil je weten of je een gezond gewicht hebt? Als je al jaren niet naar je lichaam gekeken hebt dan is het moeilijk om te bepalen hoe je ervoor staat. Of je te dik bent is een vraag die door veel personen gesteld wordt. Ben ik te zwaar? Om erachter te komen of je te zwaar bent zijn er diverse manieren om dit te meten.

Body Mass Index

Om te bepalen of je gewicht in orde is er de Body Mass Index. De afkorting BMI wordt hiervoor gebruikt. Dit geeft aan of je gewicht bij je lengte past. Bij een BMI score van meer dan 30 is er sprake van overgewicht. Bij deze hoge BMI score loop je veel risico op problemen met de gezondheid. Bij een BMI score van meer dan 40 is er sprake van morbide obesitas.

Meting buikomtrek

Door de buikomtrek te meten meet je het vet rond de buik en vitale organen. Als de meting uitkomt op meer dan 102cm bij mannen of 88 of meer bij vrouwen dan loopt de persoon veel risico op gezondheidsproblemen. Hoe hoger de buikomtrek, hoe meer er normaal gesproken op de buik aanwezig is. Het overtollige vet laat zien dat er vet opgebouwd is onder de huid. Teveel van dit vet geeft een ongezond beeld weer. Het is een reflectie van de vetopslag in de aderen.

Hoeveel vet mag ik eten?

Over de laatste jaren gezien komt overgewicht en obesitas bij steeds meer personen in Nederland voor. Dit heeft te maken met de inname van vet maar dat is niet alleen de reden. Dit heeft meer te maken met koolhydraten dan met vetten. De inname van vetten kan hoog zijn in een gezond dieet maar dan moet het voornamelijk uit de gezonde vetten bestaan. Het ketogeen dieet is hier een voorbeeld van. Verzadigde en transvetten moeten zoveel mogelijk vermeden worden. Normaal gesproken wordt het volgende schema aangehouden voor het eten van vetten:

  • Kinderen van 2 tot 3 jaar: totale vet inname van 30% tot 35% van de totale calorie inname
  • Kinderen van 4 tot 18 jaar: totale vet inname van 25% tot 35% van de totale calorie inname
  • Volwassenen van 19 en ouder: totale vet inname van 20% tot 35% van de totale calorie inname

Kinderen nemen eetgewoontes over

Gezonde eetgewoontes zijn essentieel omdat kinderen het overnemen van de ouders. Het komt geregeld voor dat kinderen met overgewicht ouders hebben die ook overgewicht hebben. Dat is geen toeval omdat de kinderen vaak het gedrag van de ouders kopiƫren. Als de kinderen ongezond eten dan wordt ze in veel gevallen niet snel afgeraden door ouders die hetzelfde patroon volgen. De ouders zijn in dit geval slechte rolmodellen die een slechte invloed hebben op het eetpatroon van de kinderen. Als ouders slechte voeding binnenkrijgen dan nemen de kinderen deze eetgewoontes over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Post Navigation