Er zijn genoeg diëten te bedenken of te vinden die je zoveel kilo’s gewichtsverlies in een heel korte tijd beloven, en het resultaat is dan ook snel behaald. Het probleem is dat je daar weer mee stopt en dan komen de kilo’s er zo mogelijk sneller aan dan dat je ze bent kwijtgeraakt. De kunst van het duurzaam afvallen zit in het op langere termijn je voedingspatronen aan te passen. Naast de voeding die je inneemt is het ook belangrijk dat je in beweging komt of meer beweegt. Zorg hierbij dat je dingen doet waar je plezier in beleeft, zodat je dit langere tijd volhoudt.

Voordelen Snel afvallen

Als de zomer er weer aankomt en je bent net een paar kilootjes te zwaar, dan kun je kiezen voor een dieet waarin je in bijvoorbeeld 6 weken 4-8 kilo kwijtraakt. Je weet in dit geval dat je na de zomer weer vervalt in oude eetgewoontes en je zult weer aankomen. Voor sommige mensen is dit zogenaamde jojo-effect een prima manier om om te gaan met een paar kilootjes extra en kunnen hier ook prima mee leven.

Duurzaam afvallen

Als je niet een “maar paar kilootjes” te zwaar bent of je wilt blijvend op het meest gezonde gewicht komen en dit ook behouden, zijn er verschillende websites die je tips geven om op een blijvende manier gewicht te verliezen. Dit heeft als voordelig bijeffect een (veel) gezondere levensstijl. Hier worden veel tips gegeven over hoe je kunt afvallen met blijvend resultaat en hoe je veel gezonder kan leven en bewegen. Ook word je je bewust gemaakt van bekende valkuilen en dingen die je juist wel moet of juist niet moet doen. Het lezen van ervaringen van mensen die je al voor zijn gegaan op het pad van (duurzaam) afvallen kan je helpen met het vermijden van deze valkuilen. Probeer voor je begint met afvallen zoveel mogelijk tips tot je te nemen. Want als je je voorbereid op de mogelijk- en moeilijkheden van afvallen zal je zien dat je kans op blijvend succes veel hoger wordt.

Bewegen

Als je in beweging komt heeft dat allerlei voordelen. Zo is het beter voor je lichaam in het geheel. Waarschijnlijk voel je je ook beter als je beweegt. En tenslotte je kunt ook je gewicht beïnvloeden als je meer beweegt. Als je meer wilt bewegen zijn er heel veel verschillende mogelijkheden om dit te doen. Een goede mogelijkheid is om eens bij je lokale sportschool te kijken of er programma’s zijn die speciaal zijn gericht op het verliezen van gewicht. Ook voor mensen die heel erg druk zijn, zijn er nog voldoende mogelijkheden om toch voldoende beweging te krijgen. Kortom laat je inspireren door andere mensen en zorg dat je goede tips en adviezen krijgt die je kans op succes vergroten.

Afvallen lukt nietSoms lukt het om behoorlijk wat gewicht te verliezen zonder dat je er al te veel moeite voor hoeft te doen. Maar vaak genoeg zet het afvallen na een tijdje niet echt door, je blijft dan wat hangen op hetzelfde gewicht. We zullen hier een aantal redenen aandragen welke ervoor verantwoordelijk kunnen zijn dat het afvallen niet echt lukt.

Misschien verlies je gewicht zonder dat je het door hebt

Het is normaal dat je gewicht gedurende een aantal dagen of zelfs weken op hetzelfde gewicht blijft hangen. Dit hoeft niet te betekenen dat je geen vet verbrand en geen vet meer verliest.

Het is normaal dat je gewicht wat fluctueert omdat niet altijd evenveel vocht vasthoudt. De hoeveelheid vocht welke je vast houdt wordt bepaald door wat je eet en je hormoonhuishouding. Bij vrouwen is het dan ook een vrij normaal verschijnsel dat hun gewicht gedurende het verloop van de maand fluctueert.

Het kan ook zijn dat je op hetzelfde gewicht blijft hangen omdat je spiermassa toe is genomen. Dit kan het geval zijn als je een dieet aan het combineren bent met fitness of krachttraining. Aan de ene kant verlies je lichaamsvet terwijl je aan de andere kan spiermassa wint. Dit kan elkaar in evenwicht houden zodat de weegschaal hetzelfde blijft aangeven.

Als je twijfelt of je vet verbrand terwijl je bezig bent met sport dan kan je beter je vetpercentage gaan opmeten in bijhouden in plaats van je te wegen. Je kunt je vetpercentage meten door een huidplooimeter te kopen of door hiernaar te vragen bij je sportschool.

Je eet teveel calorieën

Als het afvallen niet lukt dan is het voor de hand liggend dat je simpelweg teveel calorieën eet/drinkt. Misschien denk je dat dat op jou niet van toepassing is, maar uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat mensen er een handje van hebben om hun calorieconsumptie te onderschatten.

Daarom doe je er goed aan om een tijdje nauwkeurig bij te houden hoeveel je eet en drinkt als het afvallen niet lukt. Hiermee weet je precies hoeveel calorieën je binnen krijgt en ontwikkel je gelijk een gevoel voor de hoeveelheid calorieën in verschillende soorten voedsel.

Onvoldoende eiwitten

Indien je onvoldoende eiwitten eet dan heeft dit een negatief effect op je stofwisseling. Door voldoende eiwitten te eten versnel je je stofwisseling. Dit omdat het je lichaam meer energie kost om eiwitten te verteren dan om koolhydraten te verteren,

Door voldoende eiwitten te eten voorkom je tevens dat je gaat lopen snacken. Omdat eiwitten langzaam verteren zorgen ze voor een langdurig vol gevoel na de maaltijd. Hierdoor heb je minder snel trek tussen twee maaltijden door.

Onbewerkt voedsel

Als je wilt afvallen en gezond wilt eten dan is het belangrijk dat je onbewerkt voedsel eet. Onbewerkt voedsel bevat meer voedingsstoffen dan bewerkt voedsel. Hierdoor heeft je lichaam minder voedsel nodig om zich te kunnen voorzien van de voedingsstoffen die het nodig heeft. Hierdoor eet je automatisch minder als in het geval waarin je veel bewerkt voedsel eet.

Je hebt vreetbuien

Eén grote vreetbui kan in één klap alle dieetinspanning van wel een hele week verpesten. Vreetbuien zijn een vaak geziene bijwerking van diëten, met name van strenge diëten. Een zwak moment kan er voor zorgen dat er in korte tijd te veel gegeten wordt. Ook als dit gezond voedsel is en geen junkfood of snoep dan kan een vreetbui het behalen van je streefgewicht behoorlijk verstoren. Het zijn de calorieën welke tellen en of deze nu afkomstig zijn van walnoten of van een zak chips maakt dan niet zoveel uit.

Vreetbuien kan je enigszins voorkomen door niet te streng te diëten en door voldoende eiwitten te eten.

Je krijgt toch nog suiker binnen

Een andere reden waarom het afvallen niet lukt kan zijn omdat je toch nog suiker binnen krijgt. Het slechtst voor je zijn vloeibare suikers in de vorm van frisdranken, vruchtensappe, melkdrankjes of alcoholhoudende drank.

Het probleem van vloeibare suikers is dat deze calorieën bovenop de calorieën komen welke je eet. Omdat vloeibare suikers je niet vullen telt je lichaam deze niet mee om te bepalen of je wel of niet genoeg gegeten hebt.

Een ander probleem van vloeibare suikers is dat deze de bloedsuikerspiegel erg snel laten stijgen. Hierdoor moet het lichaam grote hoeveelheden insuline aanmaken. Onder invloed van insuline kunnen je cellen de glucose uit het bloed opnemen. Maar onder invloed van insuline gaat je lichaam ook vet vasthouden en zelfs opslaan. Om af te kunnen vallen is het dan ook zaak om de insulinewaarden niet te veel te laten oplopen.

Je eet teveel koolhydraten

Met een koolhydraatarm dieet kan je wel 2 tot 3 keer zo snel afvallen als met een vetarm dieet. Omdat je lichaam onvoldoende energie uit koolhydraten kan halen gaat het zijn vetten verbranden. Als het afvallen niet echt wilt vlotten zou het zo maar kunnen dat je nog teveel koolhydraten eet. Zolang je lichaam zich in zijn energiebehoefte kan voorzien door koolhydraten te verbranden heeft het geen aanleiding om vetten te gaan verbranden.

Je slaapt onvoldoende

Afvallen heeft veel te maken met je hormoonhuishouding. Voor een gezonde hormoonhuishouding is voldoende slaap van belang. Mensen welke slecht slapen of vaak tekort slapen hebben meer dan 50% kans op obesitas.

Om af te kunnen vallen is het van belang dat je tussen de 7 en 8 uur per nacht slaapt. Teveel slaap is ook weer niet goed voor je.

Je eet te vaak

Het is een fabeltje dat je veel kleine maaltijden moet eten als je af wilt vallen. Je kunt beter gewoon 3 goede maaltijden per dag eten waarbij je tussendoor niets eet. Dit is nog makkelijker ook dan op ieder moment van de dag iets te eten in de buurt te hebben.
Bewaren