De naam verklapt al waar het bij dit dieet omgaat: het versnellen van je metabolisme (stofwisseling). Het idee is dat je lichaam alle voeding omzet in energie en niet in de vetreserves opslaat.

Haylie Pomroy is de bedenkster van het metabolisme dieet. Zij schreef het boek “Het metabolisme dieet – slank in 28 dagen”. De theorie achter het versnellen van het metabolisme is de stofwisseling telkens opnieuw verrassen en enigszins in de war te brengen. Door voedingsgroepen af te wisselen wordt het lichaam gedwongen zich steeds aan te passen. Dit kost het lichaam meer energie dan in het geval waarbij het lichaam dagelijks dezelfde voeding krijgt. Hierdoor gaat het metabolisme omhoog waardoor je lichaam meer calorieën verbrand.

Het leuke van het metabolisme dieet is dat je lekkere dingen mag eten. Het nadeel is dat het een vrij tijdsintensief dieet is, je zal relatief veel tijd kwijt zijn voor de boodschappen en het bereiden van de maaltijden. Voorwaarde voor succes bij het metabolisme dieet is dat je je wel precies houdt aan de regels welke in dit dieet worden voorgeschreven.

De fasen van het metabolisme dieet

Bij het metabolisme dieet is de week opgedeeld in 3 fasen. Dit om het lichaam telkens opnieuw te kunnen verrassen en zodoende het metabolisme in een hogere versnelling te krijgen. In iedere fase van de week zijn andere voedingsgroepen toegestaan. Omdat voedingsgroepen met elkaar af te wisselen kan het lichaam niet wennen aan het verteren van een bepaalde voedingsgroep. Als het lichaam altijd dezelfde voeding binnen krijgt dan leert het lichaam op een zo efficiënt mogelijke manier deze voeding te verteren. Door de afwisseling wordt dit in de war gegooid en zal het lichaam meer energie nodig hebben bij het verteren van het voedsel.

Het metabolisme duurt minimaal 4 weken, gedurende deze 4 weken zal je dus 4×3 = 12 keer van voedingsgroepen wisselen. Afhankelijk van hoeveel je wilt afvallen om je streefgewicht te bereiken kan het metabolisme dieet na deze 4 weken verlengd worden.

Fase 1 van het metabolisme dieet

De week begint met fase 1 en deze fase duurt 2 dagen.
Het is de bedoeling dat je in deze fase helemaal geen vet eet. In deze fase mag je 5 maal per dag koolhydraten eten en op gezette tijdstippen mag je dit aanvullen met eiwitten. In deze fase mag je veel koolhydraatrijke voedingsmiddelen zoals brood en fruit eten.

Fase 2 van het metabolisme dieet

Fase 2 duurt ook 2 dagen. Wederom mag je geen vet eten en in plaats van koolhydraten mag je alleen eiwitten eten. Eiwitrijke voeding welke je mag eten zijn vlees, gevogelte, vis en eiwitten van plantaardige oorsprong. Het is niet toegestaan om in deze fase koolhydraten te eten.

Fase 3 van het metabolisme dieet

Fase 3 van het metabolisme duurt 3 dagen. Dit is de leukste fase van het dieet. Je mag 5 maal per dag eten waarbij de 3 macronutriënten allemaal op het menu staan. Er mag weer (gezond) vet gegeten worden en koolhydraten en eiwitten. In deze fase kan er weer lekker gekookt worden en er staan heerlijke recepten op het menu.

Metabolisme dieet recepten

De rode draad door de fasen van het metabolisme dieet

In iedere fase van het metabolisme dieet vormen groenten de basis. Heel veel groenten, welke op verschillende manieren geserveerd worden: gekookt, rauw, gestoofd of verwerkt in de soep. Afhankelijk van de fase mag je bepaalde soorten groenten wel of niet eten. Dit heeft te maken met de voedingswaarden welke de groenten hebben.

Kenmerken van het metabolisme dieet

Het metabolisme dieet past niet in een hokje zoals koolhydraatarm, eiwitrijk of vetvrij dieet. Als we het metabolisme dieet in een hokje zouden moeten plaatsen dan zou het metabolisme dieet het beste in het hokje van gezonde diëten passen. Dit mede dankzij de groenten welke als rode draad door de fasen van het dieet lopen. Maar ook dankzij de filosofie achter het metabolisme dieet, het is de bedoeling dat je (weer) leert genieten van voedsel wat vers bereid is. Je leert dat gezond ook lekker kan zijn en het geleerde kan je na het beëindigen van het dieet gaan toepassen op je eetpatroon. Door het geleerde (over lekkere, verse en gezonde voeding) toe te gaan passen, en niet terug te vallen in je oude eetgewoonten, voorkom je dat je na het volgen van dit dieet weer aankomt.

Door afscheid te nemen van eten uit een verpakking en te kiezen voor vers bereid voedsel neem je afscheid van suikers, geraffineerde koolhydraten, te veel zout, smaakversterkers en conserveringsmiddelen. Het eten van pure en verse voeding zorgt ervoor dat je hormoonhuishouding weer in balans komt waardoor het veel eenvoudiger is om op gewicht te blijven. Bovendien is het veel beter voor je algehele gezondheid.

Het metabolisme dieet in combinatie met sport

Om het metabolisme verder te versnellen kan je het metabolisme combineren met sport. Het metabolisme dieet schrijft voor dat je niet te intensief gaat sporten. Het is bij het metabolisme dieet de bedoeling dat je lichaam ontstresst, niet alleen van ongezonde voeding maar ook van te zware belastingen.
Omdat de voeding die je in de verschillende fasen van het metabolisme dieet steeds wisselt is het goed om je sportactiviteiten daarop aan te passen.

In de eerste fase moet je veel koolhydraten eten, daarom kan je in de eerste fase het beste een uithoudingssport of intervaltraining doen. Je lichaam heeft in deze fase door de grote hoeveelheden koolhydraten genoeg energie om dit soort trainingen te doen.

In de tweede fase staan er eiwitten op het menu. Eiwitten zijn de bouwstenen van onze spieren. In de tweede fase kan je daarom het beste krachttraining doen. Door het grote aanbod van eiwitten in je voeding kunnen je spieren goed herstellen na de training.

De derde fase van het metabolisme is gericht op het wegnemen van stress. Als je gaat sporten in deze fase dan kan je het beste iets doen wat voor ontspanning zorgt, zoals het beoefenen van yoga.

 

Je lekker voelen in je lijf is van groot belang voor je gevoel van welbevinden en een gezond gewicht speelt hier een belangrijke rol bij. Zou je wel wat af willen vallen, maar heb je geen zin om honger te lijden of je gewone maaltijden te vervangen door shakes? Misschien is het DASH dieet dan wat voor je! In dit artikel lees je wat dit dieet voor je kan betekenen.

 

DASH DieetPopulair in Amerika

In Amerika zijn experts zeer lovend over het DASH dieet, maar de voordelen ervan lijken in Nederland nog niet echt te zijn doorgedrongen. De letters DASH staan voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het woord ‘hypertension’ betekent bloeddruk en dat maakt eigenlijk meteen duidelijk dat het dieet niet zozeer bedoeld is om gewicht te verliezen, maar meer om te zorgen voor een gezonde bloeddruk. Maar klik dit artikel nu niet meteen weg: je kunt met dit dieet wel degelijk afvallen! Als je een tijdje op een slimme manier met dit dieet aan de slag gaat, leer je jezelf een supergezond voedingspatroon aan en val je nog af ook!

 

Voor een gezonde bloeddruk

Omdat een te hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten grote gezondheidsrisico’s vormen, vroeg de Amerikaanse overheid artsen een dieet te ontwikkelen dat draait om het verlagen van de bloeddruk. De uitkomst hiervan was het DASH dieet, dat nu zo’n tien jaar bestaat. Het dieet staat vooral voor een beperkte inname van zout, omdat dit veel beter is voor je bloeddruk. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je, in de vorm van groente en fruit, juist méér kalium binnenkrijgt, dat ervoor zorgt dat effecten van zout in je lichaam minder worden.

 

Ontwikkel een gezond eetpatroon

Volgens het DASH dieet moet je vrij veel (magere) zuivelproducten en granen eten: allebei in grote hoeveelheden niet per se een goede keuze als je af wilt vallen. Toch kan het dieet een goed uitgangspunt zijn als je gewicht wilt verliezen. Je ontwikkelt er een verantwoord eetpatroon mee doordat je weinig verzadigde vetten eet (harde boter, rood vlees, gefrituurde producten, koek en snoep). Gezonde en zoveel mogelijk onbewerkte producten als groente, fruit, peulvruchten, vis, noten en zaden eet je juist volop.

 

Afvallen als gunstig bijeffect

Als je kiest voor het DASH dieet, werk je in de eerste plaats aan een gezonde bloeddruk en een verantwoord cholesterolgehalte. Voor veel mensen is het dieet, ondanks de relatief grote hoeveelheden zuivel en granen, al een hele verbetering ten opzichte van hun oude eetpatroon. Wil je ook afvallen met dit dieet? Pas dan de hoeveelheden granen en zuivel gewoon aan en je zult zien dat je met het DASH dieet ook prima gewicht kwijt kunt raken!